Tässä on mielestäni ihannetilanne. Haastateltava antaa itsestään juttuvinkin. Hän ei tee juttua valmiiksi toimittajan puolesta, mutta pläjäyttää sähköpostissa muutamia mielenkiintoisia pointteja elämästään. Siitä on helppo lähteä miettimään näkökulmaa jutulle.
Kauppaan ja teen jutun. Valokuvaaja ottaa siihen loistavat kuvat. Mutta ei tässä vielä kaikki: haastateltava haluaa tiedon, milloin juttu julkaistaan – ihan vain sen takia, että lehden kyseistä numeroa voi tilata paikalliseen kauppaan enemmän irtomyyntin. ”Kyläläisiä kuitenkin kiinnostaa.”
Ovatkohan lehdet tilastoineet miten paljon irtonumeromyynti kasvaa, kun lehdessä on mielenkiintoinen juttu maakunnasta? Ai niin, se edellyttää sitä, että ihmiset uskaltavat tunnustaa etukäteen päässeensä valtakunnan lehteen jotta lähipiiri osaa lehden ostaa.
Leave a Reply